Curriculum vitae


Opleiding / education

  • 2002-2003 Course Academic Leadership (Center of Excellence in University Teachting, Utrecht University).
  • September 2002: Senior university teaching qualification (SKO) and Senior university research qualification (Utrecht University).
  • Mei 1989 promotie Universiteit Utrecht. Titel proefschrift: De treurspelen van Thomas Asselijn (ca. 1620-1701).
  • 1973-1980 studie Nederlandse taal- en letterkunde, Universiteit Utrecht. Afstudeerspecialisatie: letterkunde van de renaissance en het klassicisme. Bijvakken: vergelijkende literatuurwetenschap, theaterwetenschap.
  • 1966-1972 HBS-B (zesjarig) Coornhertlyceum Haarlem.
  • 1960-1966 Lager onderwijs Beatrixschool Haarlem.


Aanstellingen / appointments

  • 1/8/2011-heden: Associate professor/ UHD/ Senior docent-onderzoeker Historische Nederlandse letterkunde Rijksuniversiteit Groningen. Appointment 0.6 fte.
  • 24/6/2002-1/8/2011: Associate professor/ UHD/ Senior docent-onderzoeker Universiteit Utrecht, Instituut voor Nederlandse taal en cultuur, leerstoelgroep Vroegmoderne letterkunde. Appointment 0.6 fte.
  • 1/3/2009-1/9/2009; 1/9-2010-1/8/2011: opleidingscoördinator Taal- en cultuurstudies Universiteit Utrecht. Appointment 0.2 fte.
  • 1993-1996: postdoc NWO (deeltijd), prioriteitsprogramma De Nederlandse cultuur in Europese context, ijkpunt 1650.
  • 1988-2000: universitair docent/docent-onderzoeker (part time) Nederlandse letterkunde 1550-1850, Universiteit Utrecht.
  • 1983-1989 docent (part time) historische en moderne letterkunde, jeugdliteratuur aan de MO-A opleiding Nederlands Stichting Noordelijke Leergangen Leeuwarden, bij de afdelingen in Zwolle en Hengelo(O).
  • 1986-1988 toegevoegd docent historische Nederlandse letterkunde, Universiteit Utrecht (part time).
  • 1982-1986 onderzoeker (0.5 fte) bij ZWO (thans NWO).
  • 1980-1985 docent Nederlands (deeltijd), Pedagogische Academie Hoogveld te Hengelo(O).
  • 1977-1979 Student-assistent vakgroep Nederlandse taal- en letterkunde UU, afdeling Renaissanceletterkunde.


© Marijke Meijer Drees 2017